Invloed van website snelheid op jouw rankings

Invloed website snelheid op rankings
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

SEO is inmiddels een volledig ingeburgerd begrip onder de marketeers en vrijwel iedereen weet het op een efficiënte manier toe te passen om daarmee bedrijven online te optimaliseren. Echter wat de meeste mensen vergeten, is dat meer bezoekers niet persé een hogere ranking betekent.
Wij vertellen hier meer over de invloed van de laadtijd van je pagina op de ranking op Google.

Impact van ladingstijd

Wist je wel dat de laadtijd van je website een flinke invloed heeft op je verkoop? En toch is het een feit. Een korte laadtijd van je pagina zal een gunstige invloed hebben op je verkopen. Een langzame laadsnelheid heeft dan ook zeker een negatief effect op de verkoopcijfers. Gelukkig is het mogelijk om de laadsnelheid van de website te verbeteren.

Zo doe je dat:

De helft van de bezoekers van een website verwachten een laadtijd van niet meer dan 2 seconden. Duurt het 3 seconden of langer om de pagina te laden, dan zullen ze zelfs de website verlaten.

Uit onderzoek is gebleken dat bijna 80% van de online shoppers in de toekomst niet meer zullen kopen bij een webshop met een langzame laadtijd en 44% van deze mensen zullen de negatieve ervaring delen met vrienden en familie. Het mag dan ook duidelijk zijn dat slechte web prestaties niet alleen effect hebben op je huidige klantenbestand, maar dat je er ook potentiële klanten mee verliest. Een aanzienlijk verlies van omzet is hierbij het gevolg.

Enkele hulpmiddelen voor het verhogen van de laadsnelheid van de website:

De grootte van een website is ongeveer 130 KB. Dit omvat afbeeldingen, stylesheets en scripts. De volgende tools kunnen bijdragen aan het verhogen van de laadsnelheid van een website:

– Paginasnelheid online

Via Google Labs kun je Page Speed Online gebruiken, een tool die door Google is ontwikkeld. Deze tool kan ook als Chrome-extensie worden ingezet. Met Page Speed Online verzamel je op te lossen issues waar aan ieder probleem een lage, gemiddelde of hoge prioriteit is gegeven. Zo kom je er eenvoudig achter welk probleem je als eerste aanpakt voor het verbeteren van de snelheid van je pagina.

– Google Webmaster Tools

Het is verstandig om in ieder geval maandelijks de laadtijd van je website te controleren. Hiervoor gebruik je eenvoudig deze tool.

– Google Analytics Plugin van Yoast

Heugelijk nieuws voor de gebruikers van WordPress en de Google Analytics-plugin (yoast.com), de website functie wordt hier tegenwoordig ondersteund. Je krijgt hiermee per browser inzichtelijk wat de laadtijd van je website is.

Hoe kun je de laadtijd verlagen?

Nu je eenmaal weet wat de laadtijd van je pagina is, is het tijd om een van de volgende mogelijkheden in te zetten om de laadtijd te verlagen: Nadat u de laadtijd van uw pagina heeft bepaald, kunt u deze verkorten door deze suggesties te overwegen:

– GZIP-compressie

Door GZIP-compressie zorgt ervoor dat bestanden op je website met maar liefst 70% worden verkleind, zonder dat de kwaliteit van het beeld, de video’s of de website achteruitgaat.

– Afbeelding optimalisatie

Kies je voor de optie “Opslaan voor web” binnen programma’s als Fireworks en Photoshop, dan verklein je je afbeeldingen. Met de schuifregelaar bij beeldkwaliteit kun je bij het verkleinen de kwaliteit van het beeld in de gaten houden. Daarnaast zijn er next gen afbeeldings extensies van b.v. Google deze zogenaamde afbeeldings extensies zijn ondanks het kleine bestandsformaat hoog van kwaliteit.

– Cache

Content managementsystemen, zoals bijvoorbeeld WordPress, Joomla, etc. werken vlekkeloos samen met plug-ins die efficiënt een nieuwe versie van de pagina opslaan en altijd deze nieuwe versie aan hun bezoekers tonen. Doordat de nieuwste versie in de cache wordt opgeslagen, hoeft de browser de pagina minder krachtig te genereren.

– Load management via het netwerk

Voor een populaire website met een hoge laadtijd, is CDN (Content Delivery Network) zoals Amazon CloudFront goed om te proberen. De locatie van de gebruiker is hierbij echter wel bepalend voor de laadsnelheid. Snellere toegang tot de dichtstbijzijnde server, is een kortere laadtijd voor je website.

Waarom google zich bezig met de pagina ladingstijd?

Google heeft onderzoek gedaan naar de laadtijd van webpagina’s. De vicepresident van Google, Marissa Mayer, heeft aan internetgebruikers gevraagd of ze liever 10 of 30 zoekresultaten zouden willen zien na het plaatsen van een zoekopdracht. De internetgebruikers gaven aan de voorkeur voor 30 resultaten te hebben. Google heeft dit vervolgens op een aantal resultaat pagina’s toegepast.

De pagina’s met 30 resultaten hadden te maken met 20% verkeersafdeling. Google zocht uit wat de oorzaak van deze daling was. Het bleek dat de pagina’s met 30 resultaten een halve seconde langere laadtijd hadden. Het mag duidelijk zijn dat slechts een halve seconde al het verschil maakt voor bezoekers die niet langer willen wachten. Onthoud dan ook welk verschil het verkorte van de laadtijd met 1 of 2 seconden al kan maken.

Als zo’n korte tijd een enorm verschil kan maken in “hoe lang de gebruikers kunnen wachten”, denk dan aan het verschil dat het kan maken voor uw website, als u 1 of 2 seconden van de laadtijd verkort.

Snelheid is belangrijk

De laadtijd van een website is dan niet van invloed op de ranking van je pagina. Echter heeft het wel een enorme invloed op de toe- of afname van het aantal secondes. 1 of 2 seconden verschil kunnen al een groots effect op het succes van je onderneming hebben.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Regelmatig nieuwtjes ontvangen? meld je dan hieronder aan voor onze nieuwsbrief

Deel dit bericht op Social Media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Plaats een reactie