Online marketing voor de agrarische sector

Online marketing voor de agrarische sector
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

20% van de totale exportwaarde van Nederland komt voort uit de Nederlandse agri-food sector. We kunnen dan wel stellen dat deze sector erg belangrijk is voor de gezondheid van de economie in ons land. Ook de agrarische sector gaat mee in de technologische ontwikkelingen en digitalisering van onder andere het productieproces met allerlei digitale processen als gevolg. De online verkoop in een B2B webwinkel verloopt al volledig digitaal. Niet alleen kostenbesparend, maar het levert ook een fikse tijdsbesparing op. Meer offertes (leadgeneratie) worden opgevraagd en dus kan gerichte online markering in de agrarische sector de winst aanzienlijk verhogen.

Digitalisering van de agrarische sector

Om innovatie optimaal te houden, scherpt de overheid continue de wetgeving binnen de agrarische sector aan. Technologisering wordt wereldwijd een vast gegeven en dus kan deze sector niet achterblijven. Het traditionele kenmerk van de agrarische sector zal opzijgeschoven moeten worden wil je je met je bedrijf voorbereiden op de toekomst. Leg je dan ook niet alleen toe op de innovatie van het productieproces, maar richt je ook op online marketing.

Waarom blijft de agrarische sector achter met online marketing?

De agrarische sector is een sector die zich graag vasthoudt aan traditionele werkwijzen. En dus lopen ze nog erg achter op het gebied van digitalisering en zeker op B2B online marketinggebied. Er wordt nog veel op papier gewerkt en processen gaan hierdoor langzamer.

Slecht internet op het platteland

Misschien geen verrassing, maar het is toch wel erg belangrijk dat men ook op het platteland over een goede internetverbinding beschikt. Hier ligt echter voor internetbedrijven niet de prioriteit. Zonde, want ook op het land zijn er enorm veel processen die gedigitaliseerd kunnen, en eigenlijk moeten, worden. Wanneer je altijd een uitstekende onlineverbinding hebt, dan kun je altijd up-to-date informatie automatisch in processen verwerken. Mede hierdoor werken veel agrariërs offline met het achterlopen van deze sector als resultaat. Vaak werken bijvoorbeeld boeren nog veel offline en daarom loopt de gehele digitalisering van de agrarische sector nog erg achter.

Gebrek aan overtuiging van online successen

Door het vasthouden aan verouderde gebruiken, zijn agrarische bedrijven nog niet overtuigd van de kracht van internet en het feit dat hun klanten en leveranciers steeds meer online zoeken. Een gemiste kans, want 95-98% van de B2B inkopers oriënteert zich online, ook in de agrarische sector. Maandelijks worden duizenden zoekopdrachten in Google geplaatst. Het is dus slim om van deze wetenschap gebruik te maken en hierop in te spelen. Gelukkig stijgt het aantal agrarische bedrijven die zich met online marketing bezighouden voor het genereren voor meer leads. Het geld wat normaalgesproken voor offline marketing werd gebruikt, wordt nu steeds meer geïnvesteerd in online marketing, waarbij het laten ontwikkelen van een B2B website doorgaans stap nummer een is. Een website alleen is echter niet voldoende voor online succes.

B2B Online Marketing

Online marketing in de agrarische sector De online marketing in de agrarische sector heeft vele kansen in petto. Juist omdat het een sector is die zich langzaam aanpast, ligt hier de kans om de concurrentie voor te zijn. Er zijn diverse online marketingtechnieken die heel goed toe te passen zijn in de agrarische sector.

Webshop

In een B2B webshop is bijzonder geschikt voor het automatisch verkopen van je producten en voor vrijwel ieder product kan er een website gemaakt worden. Maak goede productbeschrijvingen voor een betere vindbaarheid van de webshop in Google, de zogenaamde SEO. Makkelijke vindbaarheid, betekent meer bezoekers, meer omzet en mogelijk meer winst. Ook bij levering aan alleen specifieke leveranciers, kan dit bestelproces via een webshop verlopen. De automatisering van dit proces zal je een voordeel opleveren.

Content marketing

Start met het schrijven van content. Van content wordt Google blij met een mogelijk hogere ranking tot gevolg. Zorg regelmatig voor nieuwe en relevante content zodat je je onderscheidt binnen Google en ten opzichte van je bezoekers. Juist doordat nog niet veel agrariërs zich online begeven is je content uniek. Een hoeksteen artikel geniet de voorkeur waarbij je minimaal 900 woorden moet schrijven. Een dergelijk artikel wordt als relevant en professioneel geïndexeerd.

E-mailmarketing

De agrarische sector mag dan wel achterlopen op het gebied van digitalisering, wel heeft iedereen binnen deze doelgroep een e-mailadres. Gebruik deze e-mailadressen om de doelgroep aanbiedingen en informatie toe te sturen. Zorg er echter wel voor dat je het gedrag van je doelgroep analyseert alvorens dergelijke e-mails te sturen. Zorg voor vindbaarheid op het moment dat zij naar jouw producten en diensten zoeken of maak handig gebruik van e-mailmarketing.

Hoe kan ik dit uitvoeren?

Technologische ontwikkelingen binnen het productieproces, komen bij agrarische bedrijven steeds meer naar voren. Wil je je onderscheiden ten opzichte van de concurrentie en daarmee opvallen bij potentiële klanten, dan is de toepassing van online marketing belangrijk. SEO Webdiensten is specialist in online marketing, ook binnen de agrarische sector. Wij kunnen met onze expertise helpen je bedrijf te laten groeien door een toename van online aanvragen of transacties. Wil je meer kennis over het onlinegedrag van je doelgroep binnen de agrarische sector? En wil je weten welke stappen je moet zetten voor online groei van je bedrijf? Aarzel dan niet langer en neem contact met ons op

Is een professionele website voor ieder agrarisch bedrijf interessant?

Tegenwoordig is een professionele website ook voor alle agrarische bedrijven onmisbaar. Juist omdat de maatschappij digitaliseert, wil je met deze beweging mee gaan, zeker nu klanten steeds vaker bedrijven opzoeken op internet. Het is essentieel dat je bedrijf makkelijk en snel gevonden wordt door zoekmachines online. Een krachtige presentatie van de producten en diensten van je bedrijf zijn hierbij van wezenlijk belang.

We kunnen er kort over zijn, een professionele website is voor alle agrariërs bijzonder interessant!

Waarom is een professionele website voor de agrariër belangrijk?

Mensen binnen iedere sector gebruiken steeds meer internet om informatie over bedrijven, diensten en producten te zoeken. Een agrarisch bedrijf is online niet te vinden op hun belangrijkste producten en diensten. Voor de agrariër die energie in digitalisering durft te steken, liggen hier de kansen voor het oprapen. Het is gunstig als mensen je op je bedrijfsnaam kunnen vinden als ze je naam kennen. Maar ben je ook vindbaar als er op je product of dienst wordt gezocht? Tegenwoordig wordt niet alleen de computer, maar ook een tablet en smartphone gebruikt om te zoeken op internet. Zorg er dan ook voor dat je website ook goed draait op mobiele apparaten. Hiermee scoor je hoger in zoekmachines dan de concurrent zonder zogeheten responsive website. Zorg er ook voor dat je de aandacht van je (potentiële) klanten vasthoudt zodra ze op je website zijn aangekomen. Voelt je klant zich hier niet genoeg aangesproken, dan zullen ze afhaken en verder zoeken. Je loopt hierdoor omzet mis.

Waar moet een professionele website binnen de agrarische sector aan voldoen?

Een nette vormgeving die past bij de doelgroep Unieke en interessante content die de klant aanzetten tot actie, waarbij voorop staat dat de producten en diensten van je bedrijf worden gepromoot. Opvallende en onderscheidende illustraties, foto’s en/ of video’s die de doelgroep aanspreken Sterke techniek die gebruikersgemak en snelle vindbaarheid verhoogt

Welke onlinemarketingdiensten van SEO Webdiensten zijn interessant?

- Analyse en beeldvorming van uw huidige internetresultaten
- Ontwerpen en ontwikkelen van een professionele agrarische website
- Schrijven van web- en sociale mediateksten over je agrarische producten, diensten en bedrijf
- Verbeteren en onderhouden van de online vindbaarheid in de zoekmachines
- Training en ondersteuning bij herkenbare uitdagingen in het gebruik van je website
- Opzetten en beheren van je sociale mediakanalen en deze betrekken bij je website
- Doelgroepgericht online adverteren of promoten van je bedrijf

Waarom kiezen voor SEO Webdiensten?

- Persoonlijk, betrokken en recht door zee
- Affiniteit en kennis van agrarische doelgroepen en branche
- Specialist in het creëren van pakkende teksten en vindbare agrarische WordPress websites
- Realiseert krachtige en betaalbare websites die zich aanpassen aan mobiele apparaten
- Biedt gedegen advies en ondersteuning op het gebied van al je internet- en marketing uitdagingen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Regelmatig nieuwtjes ontvangen? meld je dan hieronder aan voor onze nieuwsbrief

Deel dit bericht op Social Media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Plaats een reactie