Zien, denken, doen en verzorgen

See-Think-Do-Care-2
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Kom achter wat de klant werkelijk wil

Weet jij wat jouw klant echt wil? Een antwoord op deze vraag is niet zo makkelijk te geven. Veel ondernemers houden zich alleen maar bezig met de daadwerkelijke conversies en verliezen de klantreis uit het oog. De oplossing hiervoor is door Google bedacht en wordt het zogenaamde See, Think, Do, Care model genoemd.

See, Think, Do, Care

De klantbehoefte verschilt per persoon, geen mens is immers gelijk. Het is aan jou als ondernemer om die behoefte te achterhalen en er handig op in te spelen. Zo achterhaal je ook welke content je op welk moment kunt aanbieden. Het is dan ook een goed idee om je in het See, Think, Do, Care model van Google te verdiepen. Het analyseren van de klantreis is bij dit model de achterliggende gedachte en dat is exact de reden waarom Google dit model heeft ontwikkeld.

Het draait hierbij om de stappen die de klant neemt om vervolgens tot aankoop van het product of de afname van de dienst te gaan.

  • See: De klant ziet iets interessants
  • Think: De klant denkt erover na
  • Do: De klant doet iets concreets, kopen of afnemen van een dienst
  • Care: De klant gaat terug naar de website/webshop en wordt tevreden gehouden

De voordelen van het See, Think, Do, Care model

Er zitten veel voordelen aan het model vast, namelijk:

  • Een groter bereik binnen doelgroep tijdens ieder facet van de klantreis.
  • Sneller een contactmoment met de doelgroep en meerdere touchpoints tijdens de klantreis.
  • Specifiek afstemmen van de content op de fase van de klantreis waarin de doelgroep zich bevindt.
  • Elke fase heeft een andere KPI en per fase kunnen KPI’s worden opgesteld.
  • Het per fase afstemmen van informatie en content op de behoefte van de doelgroep.

See

De klantreis begint hier. Op dit moment is je klant nog geen klant, maar wel een potentiële klant. Hier start de gehele klantreis. In deze fase is een klant nog geen klant en ook heeft deze potentiële klant nog helemaal niet een intentie om te kopen of een dienst af te nemen. Hier is jouw moment om je bedrijf bij het grote publiek bekend te maken. Gebruik hiervoor de kracht van social media, plaats advertenties en kies de juiste kanalen om bijvoorbeeld een blog op te plaatsen.

Think

Na de fase See, heeft de potentiële klant je gezien en is hij of zij bekend met je product of dienst. De klant zal gerichter op zoek gaan. In deze fase weet de klant van het product of dienst en gaat gerichter op zoek. Vergelijken en informatie verzamelen is waar de klant zich tijdens deze fase mee bezighoudt. Het gebruiken van AdWords en een social campagne zijn hier handige middelen om in te zetten. Het is hier essentieel om de klant exact die informatie te geven die ze zoeken. Gebruik in deze fase ook SEO, Google Shopping en Display Advertising.

Do

In deze fase gaat de klant over tot actie en gaat hij over tot de koop van je product of de afname van de dienst. Hierin besluit de klant om over te gaan tot koop of afnemen van een product. Dit is het moment waar veel ondernemers op wachten, conversie. Dat is waar je je in deze fase dan ook op gaat richten. Ook hier is Google AdWords een belangrijke tool om in te zetten waarbij je in dit geval de focus op de intentie tot kopen legt. Het is belangrijk om je kansen te onderzoeken en daar je campagnes op te richten. De in de Think fase genoemde middelen kunnen ook in de Do fase worden ingezet met affiliate als toevoeging.

Care

Een tevreden klant is een klant die sneller terugkomt op je website en vrienden en familie over jou zal vertellen. Het is dan ook belangrijk om na de eerdere conversie je klanten tevreden te houden. Probeer je klanten te bewegen een review over hun ervaring met je website te plaatsen. En investeer in e-mail marketing. Je wilt immers dat het gezegde ‘uit het oog, uit het hart’ hier niet geldt en dat je klant verbonden blijft met je onderneming. Het versturen van nieuwsbrieven en social media helpen je hier ook bij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Regelmatig nieuwtjes ontvangen? meld je dan hieronder aan voor onze nieuwsbrief

Deel dit bericht op Social Media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Plaats een reactie